Detta är min Saab 93 B 1958 "Miss Piggy". 

Nedan följer en bildsvit som visar vad hon fått stå ut med
sedan jag köpte den gamla damen våren 2003.
En gång i tiden startade hon sin rullande bana hos en kamrer i Motala.







































 


"Postorderbilen" köptes på annons från Borås.
Jag hade bara sett bilder, innan affären gjordes upp.
Hon levererades dessutom hem till mitt garage i Perstorp.



 

Plåtmässigt var hon i ett fantastastiskt bra skick.
Karossen rostlagades och omlackerades 1979.
Därefter har hon stått i kallgarage tills hon kom till Perstorp.



 

Inredningen var helt nedgången.



 

Lite rost fanns på det vanliga stället vid förarfötterna.
Men det fixades elegant med en ny golvplåt jag hade liggande. 



 

Motorn satt fast. Och gör så än idag.
Jag brydde mig inte om att ge mig på den.
Jag hade en gammal 841:a som fick bli testmaskin.



 

Skitigt motorrum.



 

Jag grävde ut 4 - 5 kg skit bestående av grus och fett. 



 

Motorrummet tvättat.



 

.... och lackerat.



 

Bensintanken var genomrostad och durken i upplösnings-
tillstånd. Här har en tank från en V4 kommit på plats,
efter det att utrymmet lackats om.
Lite fixande med fåfyllning och bränslerörsanlutning blev det ju.
Reservhjulet är lånat från min Sonett.  Miss Piggy rullar
på sonettfälgar med Michelin 175 - 65. Stötdämparna bytta.



 

Ny trävägg (så var det ju i början) och kylare från 96 TT.
Tändspolen flyttad. Växellådan (3 vxl) åter på plats.



 

Ersättningsmotor (std 841) på plats.



 

Här ska byggas nytt bromssystem!
Axlar med nav och skivor från en 96 1966.
Bakre bromssköldar från 96.



 

Renoverade ok och nya skivor. Naven fixades också till.
Kulbultar och P-ändar köptes nya, eftersom damaskerna var kass. 



 

Byte bak. Nya 96-sköldar med backar och cylindrar får 
ersätta 93:ans.



 

Här åker de gamla trumbromsarna och drivaxlarna. 



 

Istället platsar nyrenoverade nav, skivbromsar, kulbultar
och P-ändar. Detta tillsammans med drivaxlar som passar
till 4-växlade lådan med stålknutar som ska dit.



 

Ny bromshuvudcylinder.



 

Tryckreduceringsventil. Dessutom alla bromsrör och
slangar ersatta. Måste göras då 93:an har annan gänga
än 96:an i bromssystemet.



 

Den 4-växlade lådan på plats. Hydraulcylindermanövreringen
ersatt. Kopplingsgaffeln från gamla lådan. 



 

Rattställ för 4-växlat från en gammal 95:a.
Hopskjutbar rattstång.



 

Ratten har jag haft sedan min första TT 1965!



 

Potent 850-motor införskaffad. Planad, fílad,
försedd med GT-vev och smidda kolvar. Lite borrad.
Ny solfjäderkoppling och lamell.
Effekt? Platsar väl i GT-klassen!



 

Motor på plats. Modifierad luftburk med snorkel från 66:a.



 

Spolarburk från äldre Saab.



 

Dubbla SU-pumpar enligt gammalt recept monterade.
Filter King svarar för rätt tryck.




















Elektrisk kylarfläkt SPAL. Styrd av kontakt i tomt
termostathus.



















Elektrisk vattenpump Jonson.
















Växelströmsgenerator från 99:a.




















Översiktsbild under huven!






















Svetsad tändfördelare och högeffektspole har tillkommit.



Stolar från en Opel Ascona.



 

Här ska monteras bälten från en 99:a.
Dessa ska in i B-stolpen. Jobbigt som bara den.



 

Fäste i B-stolpen på plats.



 

Nedre fäste mellan stolarnas golvskenor.



 

På plats.



 

Här syns vänster bälte och det omklädda baksätet.
Samma tyg som i stolarna!
















Nya insidor av 3 mm tjocka plastskivor.






























Nytt innertak ska hon givetvis ha! Detta hade jag liggande.
Tillverkat 1992. Görs ej längre. Lite "knöligt" var det att byta!


















 

Givetvis försedd med 2" blås. Bakre dämpare från V4.



 

Lyckomaskot!



 

Min store idol!



 

Våren 2006.



93:an har en härlig häck!



 

International Saab Club Meeting.
Ljungbyhed augusti 2006. Blöt banracing.






 

 

 

 

 

 

 

Såld 2008-11-28 till  Holland!
Här i full fart under SaabInt 09 i Holland.
Foto TjØØRD.




Saknar dej Miss Piggy!